خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» درد شکم در دوران بارداری

درد شکم در دوران بارداری

دلایل درد شکم در دوران بارداری چیست؟


شکم درد در دوران بارداری یکی از نگرانی های مادران است . در این مقاله ، چرایی بروز این درد ، چگونگی تسکین آن و زمان مراجعه به پزشک را توضیح خواهیم داد.


درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟

درد شکم نشانه بیماری های جدی در دوران بارداری نیست.


درد شکم در دوران بارداری به دلیل تغییرات زیادی که در بدن زنان در دوران بارداری رخ داده است و یک علامت بسیار شایع است. این درد معمولاً نشانه ی در معرض خطر بودن شما و فرزندتان نیست.


به طور کلی ، این شرایط به این دلیل اتفاق می افتد که کودک در شکم رشد می کند و در بسیاری از موارد خود به خود برطرف می شود. در زیر ، دلایل احتمالی را برای شما توضیح خواهیم داد.


دلایل اصلی درد شکم در دوران بارداری


1. نفخ


نفخ یک اتفاق طبیعی در دوران بارداری است که در نتیجه تغییرات گوارشی رخ می دهند.


افزایش سطح پروژسترون اغلب باعث شل شدن عضلات و کند شدن سیستم گوارشی می شود و در نتیجه نفخ ایجاد می شود.


از طرف دیگر ، در سه ماهه سوم بارداری ، کودک بیش از حد بزرگ شده است و به معده فشار وارد می کند و احتمالاً بر هضم غذا تأثیر می گذارد. به همین دلیل ، بیماری هایی مانند سوزش معده و سوء هاضمه در ماه های اخیر بسیار رایج است.


علاوه بر این ، یبوست همچنین می تواند باعث ایجاد نفخ شود.


2. درد رباط های گرد


رباط گرد عضله ای است که رحم را به کشاله ران متصل می کند.

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع


درد رباط گرد معمولاً در سه ماهه دوم بارداری اتفاق می افتد و روی ناحیه ران و شکم زنان باردار تأثیر میگذارد. تغییر در وضعیت بدنی ، سرفه یا حتی خندیدن می تواند این درد را تحریک کند.


3. انقباضات براکستون هیکس یا کاذب


در نیمه دوم بارداری ، انقباضات براکستون هیکس بیشتر می شود. انقباض براکستون هیکس معمولاً با درد همراه نیست و شما حس می‌کنید که رحم شما سفت شده است و بعد از چند دقیقه ، به حالت قبل برمی‌گردد. این انقباض برخلاف انقباضات زایمان منظم نیست، با فعالیت کردن بیشتر نمی‌شود و شدت آن به مرور افزایش نمی‌یابد.


4. سایر مشکلات


مشکلات گوارشی مانند حساسیت به برخی غذاها ، عفونت های دستگاه ادراری ، سنگ کلیه یا ویروس های معده می تواند باعث درد موقت شکم شود. به این علائم توجه کنید و خود را تحت نظارت پزشکی قرار دهید.


چگونه درد شکم را در دوران بارداری تسکین دهیم؟


شما باید یک رژیم غذایی متعادل را دنبال کنید و از مصرف کردن بیش از حد مواد غذایی پرهیز کنید.

همانطور که در بالا توضیح داده شد ، علل درد شکم در دوران بارداری نه جدی است و نه سلامتی شما یا کودک شما را تهدید می کند. اگر می خواهید ناراحتی خود را کاهش دهید ، پیشنهادات ما را در زیر دنبال کنید:


از خوردن غذاهای سنگین پرهیز کنید. زیاد غذا خوردن معده شما را مجبور می کند بیشتر فعالیت کند. به همین دلیل می توانید با خوردن وعده های غذایی کم و تغذیه مکرر در طول روز خود را از این ناراحتی محافظت کنید.


آرام غذا بخورید زیرا وقتی سریع غذا می خورید ، هوای بیشتری وارد معده شما می شود. این امر باعث ایجاد نفخ شکم می شود.


از مصرف غذاهایی که باعث ایجاد نفخ می شوند خودداری کنید. گل کلم و کلم بروکلی غذاهایی نفخ آور هستند. به همین دلیل ، بهتر است حداقل در این دوره از مصرف این مواد خودداری کنید.

از انجام حرکات ناگهانی پرهیز کنید چرا که باعث ایجاد انقباضات و بروز درد میشود.


با مصرف مایعات کافی می توانید از یبوست و کمبود آب بدن جلوگیری کنید. در صورت کمبود آب، انقباضات کاذب پدیدار میشوند.


آرامش و کمی استراحت ممکن است همان چیزی باشد که شما برای کاهش درد شکمی نیاز دارید.


چه موقع به پزشک مراجعه کنیم ؟


اگرچه درد شکم در دوران بارداری معمولاً جدی نیست ، اما در بسیاری از موارد با ناراحتی همراه است ، به دلایل مختلف باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. در اینجا چند دلیل اساسی برای مراجعه به پزشک آورده شده است.


1. حاملگی خارج رحمی


حاملگی خارج رحمی یکی از دلایل جدی درد شکم است.


اگر در ابتدای بارداری خود درد در ناحیه شکم خود احساس کردید ، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. حاملگی خارج رحمی به این دلیل اتفاق می افتد که تخمک در خارج از رحم بارور میشود. این شرایط در صورت عدم درمان به موقع می تواند تهدید کننده زندگی باشد.


2. خطر سقط جنین


در هفته سیزدهم و بیستم بارداری ، درد شدید شکم می تواند نشانه سقط جنین باشد. به عبارت دیگر ، به دلایلی ، جنین به رشد ادامه نمی دهد و باعث سقط میشود.


اگر در این وضعیت ناراحت کننده قرار گرفتید ، باید برای معاینه به پزشک مراجعه کنید و اقدامات لازم را برای محافظت از سلامتی خود و امکان بارداری در آینده انجام دهید.


3. جدایی جفت


جفت از طریق بند ناف ، اکسیژن و غذای کودک را تأمین می کند. هنگامی که جدایی جفت رخ می دهد ، جفت به طور کامل یا بخشی از خود را از دیواره رحم جدا می کند. این وضعیت دریافت اکسیژن و مواد مغذی لازم برای رشد و نموی کودک را دشوار می کند.


درد ناگهانی و مداوم شکم ممکن است با یک ضعف عمومی همراه باشد و ممکن است نشانه ای از جدایی جفت باشد. در برخی موارد ، خونریزی ممکن است رخ دهد ، اما در موارد دیگر ، خون در پشت جفت گیر کرده است و بنابراین خونریزی رخ نمی دهد.


میزان شیوع جدایی جفت در 1 بارداری از 100 بارداری اتفاق می افتد. بنابراین نیاز به نگرانی در این رابطه نیست و کافیت با کمال خونسردی با پزشک خود مشورت کنید.


4. پره اکلامپسی


فشار خون بالا در دوران بارداری شاخص احتمالی پره اکلامپسی است.


علائم آن ممکن است شامل احتباس مایعات ، وجود پروتئین در ادرار ، فشار خون بالا و درد در قسمت فوقانی شکم باشد. اگر پره اکلامپسی به موقع درمان نشود ، می تواند زندگی کودک و مادر را در معرض خطر قرار دهد.


این وضعیت غالباً باعث درد در ناحیه تحتانی شکم ، حالت تهوع ، از دست دادن اشتها و استفراغ می شود. در برخی موارد ، زنان باردار ممکن است بیماری هایی مانند تب و اسهال را تجربه کنند. مداخله پزشکی فوری برای حفظ سلامت مادر و کودک مهم است.


6. انقباضات هنگام تولد


اگر احساس اسپاسم دارید ، باید به بیمارستان بروید زیرا ممکن است زمان زایمان فرا رسیده باشد.


همچنین می توانید این انقباضات را در پشت خود احساس کنید. با شروع از پشت ، به پایین شکم گسترش می یابد. بعلاوه ، هرچه زمان می گذرد شدیدتر و منظمتر می شود. هرچه ساعت ها می گذرد سرعت آن بیشتر شده و مدت زمان انقباض افزایش می یابد.


به طور خلاصه ، درد شکم در دوران بارداری معمولاً علامت یک بیماری جدی نیست. اگر احساس ضعف ، خستگی یا تب دارید ، حتما با پزشک خود مشورت کنید.


ارم بلاگ

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده