دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» تغذیه در سه ماه اول بارداری

تغذیه در سه ماه اول بارداری

ماه اول بارداری


در بیشتر سایت ها و کتاب ها ی مربوط به بارداری آمده است که ماه اول بارداری زمان بسیار مهمی است و این مسئله باعث نگرانی شما می شود زیرا بدون این که از بارداری آگاه باشید عادات غذایی قبلی خود را داشته اید. اما نگران نباشید. بیشتر بارداری ها که پس از دو تا هشت هفته مشخص می شوند نتیجه ای مثبت و عالی دارند. بنابراین نترسید. اما سوال اصلی این است که زمانی که متوجه شدید چه چیزی باید بخورید و چه چیزی نباید بخورید؟


بعنوان تغذیه در ماه اول بارداری چی بخوریم؟


ماه اول بارداری همراه با حالت تهوع، استفراغ، سر درد، درد نوک سینه ها، گرفتگی عضلات و خواب شدید همراه می باشد. البته در خانم های مختلف این علائم در زمان های متفاوتی در ماه اول بارداری ظاهر می شود. برای برخی خانم ها نیز این علائم اصلا ظاهر نمی شود. بنابراین شرایط بارداری برای هر فرد کاملا متفاوت است. 

درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟


اما در هر حالتی، حفظ رژیم غذایی مناسب و سالم برای سلامتی مادر و جنین ضروری است. در ادامه غذاهایی که در این ماه برای شما مناسب می باشند را معرفی می کنیم:


غذاهای غنی از فولات:


حتی اگر پزشک برای شما مکمل های فولیک اسید تجویز کرده باشد باز هم باید غذاهای غنی از فولات را مصرف کنید. زیرا فولات برای رشد کامل نطفه لازم است. غذاهای غنی از فولات شامل پرتقال، سیب زمینی، بروکلی، تخم مرغ، لوبیا، سبزیجات و ... است.


ویتامین ب 6:


این ویتامین در ماه اول بارداری بسیار مهم است زیرا به شدت از استفراغ و حالت تهوع جلوگیری می کند. همچنین برای رفع آن، می توانید به جای مصرف قرص از غذاهای غنی از ویتامین ب 6 مانند غلات، ماهی سالمون، کره بادام زمینی، موز و آجیل استفاده کنید. البته این موضوع به ویار شما بستگی دارد. بعضی از خانم ها هیچ کدام از این غذاها را نمی توانند مصرف کنند و مجبورند از مکمل استفاده کنند.


میوه ها: 


میوه ها حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن مادر و جنین است که علاوه بر رفع این موارد آب فراوانی دارد و بدن را از کم آبی نجات می دهد و موجب شادابی مادر می شود. همچنین چربی کمی دارد و باعث اضافه وزن بیش از حد نمی شود. میوه های فیبر دار نیز به جلوگیری از یبوست در بارداری کمک می کنند. بنابراین بهتر است حداقل سه وعده میوه در روز بخورید.


محصولات لبنی:


اگر می توانید شیر را هضم کنید، منبعی غنی از پروتئین، ویتامین، کلسیم، آب، چربی های مفید، فولیک اسید و ویتامین در اختیارتان می باشد. محصولات لبنی مانند ماست و پنیر سفت نیز به خوبی یک لیوان شیر هستند. مصرف محصولات لبنی باید نهایتا یک لیتر در روز باشد. 


گوشت:


تقریبا تمام گوشت ها به غیر از گوشت خوک، برای ماه اول بارداری مناسب هستند . بهتر است غذاهای دریایی نیز مصرف نشود. گوشت خوشک حاوی باکتری و ویروس است. غذاهای دریایی نیز حاوی متیل جیوه است که برای رشد جنین ضرر دارد. اما به طور کلی گوشت حاوی پروتئین و ویتامین است و برای بارداری ضروری است. بخصوص در سه ماه اول اگر بتوانید گوشت بخورید انرژی از دست رفته تان را خیلی زود به دست می آورید.


غذاهای غنی از آهن:


آهن ماده معدنی بسیار خوبی برای ثبات جریان خون برای مادر و جنین است. جنین نیاز به خونی غنی از آهن دارد تا بتواند اکسیژن و مواد مغذی را براحتی دریافت کند. سعی کنید در ماه اول بارداری غذاهای غنی از آهن بخورید زیرا پزشک تا ماه ۴ بارداری مکمل آهن تجویز نمی کند. غذاهای غنی از آهن شامل جو، لوبیا، میوه خشک شده، مرغ و گوشت گوسفند و چغندر می باشند.


غذاهای شیرین:


برخلاف تصور عموم، در ماه اول بارداری وزن افزایش نمی یابد و نیازی نیست برای دو نفر غذا بخورید. اما کربوهیدرات و قند برای تامین 200 تا 300 کالری انرژی در روز لازم است. سعی کنید قند طبیعی مصرف کنید. میوه های تازه، پنکیک، پودینگ و آب میوه تازه بخورید. تا می توانید از خوردن شکر و قند مصنوعی در بارداری جلوگیری کنید زیرا وزن شما را بیش از اندازه زیاد می کند و زایمان برایتان سخت می شود.

 

بعنوان تغذیه در ماه اول بارداری چه چیزهایی نباید بخورید؟


ماه اول بارداری به سرعت می گذرد و گاهی اصلا متوجه آن نمی شوید. بنابراین فراموش کردن غذاهایی که نباید بخورید طبیعی است. گاهی عذاب وجدان خوردن غذاهایی که به جنین آسیب می رساند شما را آزار می دهد. بنابراین سعی کنید برخی مواد غذایی را از رژیم خود حفظ کنید. اگر از این غذاها اطلاع ندارید پس با ما باشید تا آن ها را به شما معرفی کنیم:


غذاهایی که باعث انقباض و گرفتگی عضلات می شوند:


دیگران به شما هشدار می دهند از مواد غذایی مانند پاپایای خام، آناناس و شیرین بیان بپرهیزید. این غذاها باعث انقباض و گاهی سقط جنین می شوند. زعفران و غذاهای تند نیز جزء این موارد می باشد.


غذاهای دریایی:


همان طور که گفته شد غذاهای دریایی حاوی متیل جیوه هستند که به رشد مغز جنین آسیب می رسانند. بنابراین بهتر است از زمان اقدام برای بارداری از خوردن آن ها جلوگیری کنید. 


پنیر نرم:


سعی کنید از تمام پنیرهای نرم دوری کنید زیرا با شیر غیر پاستوریزه تهیه شده اند و باعث مسمومیت غذایی می شوند. همچنین این پنیرها دارای گاز هستند و احتمالا نفخ شما را در بارداری افزایش می دهند.


غذاهای فراوری شده:


سعی کنید در ماه اول بارداری و ماه های بعدی از موادغذایی فراوری شده دوری کنید. این مواد غذایی حاوی باکتری هستند که می توانند به شما یا جنین انتقال یافته و باعث ایجاد بیماری هایی مانند عفونت شوند.


الکل و کافئین:

مصرف نوشیدنی های دارای کافئین یبوست را افزایش می دهد بنابراین بهتر است مقدار آن را کاهش دهید. الکل نیز بر رشد جنین تاثیر منفی دارد و باید در کل بارداری آن را کنار بگذارید.


تغذیه در ماه دوم بارداری


چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

مهم ترین مواد غذایی که باید در رژیم غذایی ماه دوم بارداری شما مادر عزیز قرار بگیرند عبارتند از:


فولیک اسید:


فولیک اسید یا فولات نوعی ویتامین ب است که باید از هفته های اول بارداری مصرف شود زیرا برای رشد لوله عصبی جنین الزامی است. اگر مکمل های فولیک اسید مصرف نکنید، احتمال نقص لوله عصبی یا زایمان زودرس به دلیل کم خونی مادر وجود دارد. غذاهایی مانند اسفناج، موز و غلات غنی از فولیک اسید هستند. باید در ماه دوم بارداری، روزانه 400 میکروگرم فولیک اسید مصرف کنید.


آهن:


در این زمان، خون بدن افزایش می یابد تا به جنین نیز خون کافی برسد. اگر آهن کافی از غذاها دریافت نکنید، احساس خستگی زیادی می کنید و دچار کم خونی ناشی از کمبود آهن می شوید. از زمانی که متوجه شدید باردار هستید باید روزی 27 میلیگرم آهن مصرف کنید. پس از مشورت با پزشک، بهتر است مکمل های آهن را نیز مصرف کنید.


کلسیم:


در ماه دوم بارداری، استخوان های جنین شروع به رشد می کنند. برای رشد استخوان ها کلسیم لازم است. باید روزانه 1000 میلیگرم کلسیم مصرف کنید. می توانید کلسیم را از محصولات لبنی و سبزیجات دریافت کنید. اگر کلسیم در رژیم غذایی نداشته باشید، بدن جنین کلسیم لازم را از استخوان و دندان شما دریافت می کند و باعث ضعف شما می شود. همچنین در آینده ای نه چندان دور دچار استخوان درد، پوکی استخوان و پوسیدگی دندان ها خواهید شد.


پروتئین:


برخی افراد فکر می کنند مصرف پروتئین تنها در سه ماه دوم بارداری الزامی است اما اشتباه فکر می کنند. از زمانی که متوجه شدید باردار هستید باید مصرف پروتئین را افزایش دهید. مصرف پروتئین باعث افزایش مقدار خون و افزایش رشد ماهیچه های جنین می شود. می توانید پروتئین را از طریق ماهی و پنیر جذب کنید. اما مطمئن شوید مقدار جیوه موجود در ماهی کم است. بهتر است در بارداری از ماهی سالمون استفاده کنید. مقدار پروتئین مصرفی در روز باید 75 تا 100 گرم باشد. 

 

غذاهایی که نباید در ماه دوم بارداری بخورید!


بیشتر خانم های باردار بر روی غذاهایی که باید برای رشد جنین بخورند تمرکز می کنند اما به غذاهایی که نباید در طول بارداری مصرف کنند توجهی ندارند.


در اینجا لیست غذاهایی که نباید در ماه دوم بارداری مصرف کنید ذکر شده است:


پنیر نرم:


پنیر نرم نباید در طول ماه دوم بارداری مصرف شود چون شامل یک نوع باکتری به نام E.coli است. با مصرف پنیر نرم در طول بارداری احتمال مشکلات و عفونت افزایش می یابد. منظور پنیرهای محلی و پاستوریزه نشده نیز می باشد.


جگر:


از آن جایی که می خواهید مقدار آهن بدن را افزایش دهید، ممکن است بخصوص به پیشنهاد بزرگ ترها در ماه دوم بارداری به مصرف جگر رو آورید. اما آگاه باشید این ماده غذایی به دلیل رتینول موجود در آن، موجب سقط جنین می شود.


شیر غیر پاستوریزه:


اگر شیر غیر پاستوریزه است نخورید. برخی شیرها حاوی میکروارگانیسم و پاتوژن هستند که برای سلامتی ضرر دارند. همچنین شیر غیر پاستوریزه حاوی باکتری های مضر است.


الکل:


مصرف الکل در طول بارداری خطرناک است. زیرا باعث نقص عضو نوزاد در هنگام تولد می شود. بنابراین بهتر است به طور کامل از الکل دوری کنید.


تخم مرغ خام:


تخم مرغ خام در ماه دوم بارداری نباید مصرف شود زیرا باعث عفونتی به نام سالمونلا می شود. این عفونت برای جنین و مادر ضرر دارد. بنابراین از خوردن تخم مرغ عسلی هم پرهیز کنید. 


گوشت فراوری شده:


سعی کنید از گوشت های فرآوری شده اجتناب کنید زیرا یخ زده هستند و مستعد دریافت پاتوژن می باشند. سعی کنید گوشت گرم را نیز بخوبی بپزید تا تمام باکتری ها و میکرواورگانیسم های مضر آن از بین برود.


ماهی خام:


سعی کنید غذاهایی مانند سوشی، خرچنگ و میگو که از انواع غذاهای دریایی خام محسوب می شوند مصرف نکنید و اگر می خواهید ماهی پخته مصرف کنید مطمئن شوید مقدار جیوه آن کم است.


پرنده:


بوقلمون و سایر ماکیان نباید در ماه دوم بارداری مصرف شوند. مگر اینکه در دمای بالای 180 درجه سانتی گراد پخته شوند. آب گوشت خام باعث رشد باکتری ها و عفونت در جنین می شود.


خمیر شیرینی:


شاید عادت داشته باشید پیش از قرار دادن شیرینی در فر، خمیر آن را مزه کنید. سعی کنید در بارداری این کار را نکنید زیرا خمیر حاوی تخم مرغ خام است و باعث می شود جنین و مادر را در معرض عفونت سالمونلا قرار دهد.


تغذیه در ماه سوم بارداری


علائم دیگری مانند حساسیت به بوها و غذاها در این ماه شما را آزار می دهد. در ادامه غذاهایی که باید بعنوان تغذیه ماه سوم بارداری در رژیم غذایی شما قرار بگیرد را به شما معرفی می کنیم:


غذاهای غنی از ویتامین ب 6


در این ماه حالت تهوع به بیشترین حد خود می رسد و باعث خستگی و افسردگی شما می شود. غذاهای غنی از ویتامین ب 6 به کاهش حالت تهوع و بهبود حال شما کمک می کنند. مرکبات، تخم مرغ، سبزیجات سبز رنگ و سیب زمینی غنی از ویتامین ب6 هستند.


میوه های تازه


بهتر است در طول بارداری میوه های تازه مصرف کنید. میوه ها سرشار از انواع ویتامین های مختلف و مورد نیاز بدن هستند بنابراین میوه های با رنگ های مختلف را انتخاب کنید. همچنین میوه ها حاوی آب فراوان، فیبر طبیعی و آنتی اکسیدان هستند. در نتیجه علاوه بر تامین مواد معدنی و ویتامین ها می توانند کمبود آب بدن را جبران کرده و از یبوست نیز جلوگیری می کنند. 


کربوهیدرات ها


افزودن غلات مانند نان، برنج و سیب زمینی به رژیم غذایی باعث افزایش انرژی در شما و جنین می شود. به یاد داشته باشید مصرف قندهای پیچیده مانند شکلات باعث افزایش وزن شما می شوند. بنابراین بهتر است کمتر از قندهای مصنوعی استفاده کنید و بیشتر از قندهای طبیعی مانند خرما و عسل استفاده کنید. 


گوشت


سعی کنید گوشت را به خوبی بپزید و به صورت بهداشتی آماده کنید. مرغ، ماهی و گوشت گوسفند بهترین منابع حاوی مواد معدنی و پروتئین هستند که انرژی بدن شما را برای ادامه بارداری تامین می کنند و باید در رژیم غذایی شما قرار بگیرند. 


آهن و فولات


کمبود این دو ماده باعث عقب ماندگی های روحی و فیزیکی جنین می شود. بنابراین مطمئن شوید این مواد به اندازه کافی در رژیم غذایی شما وجود دارند. موادغذایی غنی از آهن و فولات شامل جو، چغندر، لوبیا، گوشت و مرکبات، سیب زمینی، بروکلی، تخم مرغ و سبزیجات می باشند. استفاده از این مواد علاوه بر موارد گفته شده و به جلوگیری از اضافه وزن بیش از حد شما نیز کمک می کنند.


لبنیات


جنین به کلسیم و مواد معدنی موجود در محصولات لبنی برای استخوان سازی نیاز دارد. بنابراین سعی کنید شیر، پنیر و کره و کشک را به اندازه کافی مصرف کنید. اگر جنین نتواند کلسسیم کافی دریافت کند کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان ها و دندان های شما می گیرد و باعث عوارضی مانند پوکی استخوان و پوسیدگی دندان بعد از زایمان می شود. 

 

در تغذیه ماه سوم بارداری از خوردن چه چیزهایی باید پرهیز کنید؟


همان طور که خوردن مواد غذایی گفته شده در ماه سوم بارداری بسیار مهم است اجتناب از خوردن موارد زیر نیز برای افزایش سلامت شما و جنین اهمیت دارد:


غذاهای بی ارزش

غذاهای بی ارزش مانند پیتزا،برگر،مرغ سوخاری در این دوره از بارداری نباید مصرف شوند. زیرا غیر بهداشتی هستند و ممکن است حامل میکروارگانیسم های بیماری زا باشند.


غذاهای دریایی


غذاهای دریایی به دلیل وجود متیل جیوه در آن ها، در طول بارداری مناسب نیستند زیرا بر عملکرد مغز جنین تاثیر می گذارند.


غذاهای کنسروی


کنسروها و کمپوت ها به دلیل قند زیاد و نمک زیاد مناسب نیستند. همچنین کنسروها حاوی مواد نگهدارنده می باشند. بنابراین به جای مصرف کنسروها، غذاهای طبیعی و سالم مصرف کنید.


محصولات لبنی غیر پاستوریزه


در این ماه سعی کنید خود و جنین را از عفونت هایی مانند لیستریا و مسمومیت غذایی ناشی از محصولات لبنی غیرپاستوریزه دور نگه دارید. پنیرهای نرم نیز باید با پنیرهای سفت جایگزین شوند و سعی کنید محصولات لبنی ساخته شده در منزل را استفاده نکنید. زیرا این محصولات از شیر خام گرفته شده اند و احتمال انتقال بیماری وجود دارد.


سخن آخر


اگر در ماه دوم متوجه بارداری خود شدید نگران نشوید مشکلی پیش نمی آید. اما در صورتی که به خواست خودتان اقدام به بارداری نموده اید بهتر است از قبل از اقدام برای بارداری رژیم مناسبی را در نظر بگیرید تا کمتر دچار عوارض بارداری شوید و جنین رشد بهتری داشته باشد.


سعی کنید مواد غذایی تازه مانند سبزی تازه و میوه تازه مصرف کنید. غذاهای فریز شده نخورید. به مقدار کافی پروتئین مصرف کنید تا ماهیچه های جنین رشد کنند. کالری دریافتی را در روز افزایش دهید و سعی کنید کالری از غذاهای با شیرینی مصنوعی مانند شکر گرفته نشود. مراقب رژیم غذایی خود باشید.


همان طور که گفتیم جنین در ماه سوم بارداری در حال رشد سریع می باشد و اجزایی مانند مغز در حال تکامل هستند. بنابراین تغذیه در ماه سوم بارداری بسیار بسیار مهم است. به دلیل تاثیر مستقیمی که تغذیه شما بر جنین دارد سعی کنید پیش از افزودن یا حذف هر ماده غذایی از رژیم با پزشک مشورت کنید.  


منبع ترجمه : momjunction.com

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده