خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» رشد کودک 15 ماهگی

رشد کودک 15 ماهگی

کودک شما روز به روز رشد می کند. آیا این امر که او هر روز استعدادهای مختلفی کسب می کند ، بسیار هیجان انگیز و شگفت آور نیست؟ اما آیا می دانید کودک شما در ماه 15 پس از تولدش باید چه خصوصیاتی را از خود نشان دهد؟ ما ویژگی های جسمی و روحی این ماه را برای شما گردآوری کرده ایم تا بتوانید به او در کلیه امور کمک کنید.


نمودار رشد جسمی ، نمودار قد و وزن


با افزایش تحرک کودکان ، آنان انرژی بیشتری را صرف می کنند و ممکن است هر از گاهی کاهش وزن را تجربه کنند. در چنین شرایطی نیازی به نگرانی والدین نیست. طبیعی است که کودک شما در طی مراحل رشد وزن خود را کاهش دهد.


چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

در زیر ما متوسط قد و وزن یک کودک 15 ماهه را بررسی خواهیم کرد :


قد دختران : بین 72 الی 82 سانتی متر / وزن دختران :7.5 الی 12 کیلو گرم

قد پسران : بین 74 تا 83 سانتی متر / وزن پسران : 8.5 تا 13 کیلو گرم


بدین ترتیب شما می توانید مراحل رشد کودک خود را دنبال کنید. با این حال ، قد و وزن ممکن است بسته به شرایطی مانند رویش دندان ، خصوصیات آب و هوایی و عوامل ژنتیکی متفاوت باشد. به همین دلیل ، کمک گرفتن از یک موسسه بهداشتی یا پزشک اطفال در پیگیری این روند ، نتایج دقیق تری را در پیگیری وزن کودک 15 ماهه به شما نشان می دهد.


ویژگی های رشد کودک و نکاتی برای حمایت از آن


کودک شما وارد دوره ای شده است که در آن او شروع به ابراز خواسته های خود به طور واضح میکند. این امر نشانگر آن است که شخصیت او شروع به شکل گیری می کند. شما باید پاسخ این سؤال را یاد بگیرید که کودک 15 ماهه چه کاری می تواند انجام دهد. تا زمانی که از این فرآیند آگاهی داشته باشید ، می توانید اوغات خوشی برای خود و کودکتان بسازید.


کودک شما که نسبت به محیط حساس تر است ، سعی می کند با تماشای دقیق شما را تقلید کند. از آنجا که دیگر میتواند حرکت کند می تواند خود را در شرایط خطرناکی قرار دهد. بسیار مهم است که مادران و پدران با آموختن اینکه کودکشان در این ماهها چه کاری می تواند انجام دهد ، اقدامات محافظتی انجام دهند.


مواردی که والدین باید به آن توجه کنند چیست؟


1-در این سن حافظه بصری شروع به توسعه پیدا کردن میکند پس کودک ممکن است جذب وسایلی از قبیل کیف پول شما شود یا اشیایی را در زیر میز پنهان کند. او توانایی انجام این کارهارا به خوبی دارد.


2-در این سن ممکن است شما به طرف چیزی اشاره کنید کودک ممکن است به سمت آن برود یا از این کار امتناع کند. این نشانه ای است که وی مطابق با خواسته های خود عمل می کند.


3-همچنین او از شما برای کارهایی که نمیتواند انجام دهد درخواست کمک میکند مثلا نمیتواند بالای صندلی برود و از شما میخواهد به او کمک کنید.


4- دستورات ساده را متوجه میشود مثلا اگر به او بگویید درب را ببند کاملا متوجه درخواست شما میشود.


توسعه زبان


1-به طور کلی صداهایی که نوزادان تا یک سال می سازند جهانی است. بنابراین نوزادان در سرتاسر جهان صداهایی شبیه به یکدیگر دارند. در ماه های بعد از یک سال آنها شروع به یادگیری ویژگی های زبان مادری خود می کنند. به خصوص از 15 ماهگی ، کودک شما سعی می کند با نگاه کردن به لب های شما ، صدای والدین خود را تقلید کند.


2- زمان یادگیری صحبت کردن بسته به عوامل ژنتیکی متفاوت است. بنابراین ، ممکن است کودکانی وجود داشته باشند که در این ماهها بتوانند کلمات زیادی را بیان کنند و همچنین کودکانی که اصلاً نمی توانند صحبت کنند. در صورت بروز مشکلات گفتار ، مداخله زودهنگام و کمک خواستن از یک متخصص مهم است.


3- او با دقت بیشتری محیط خود را مشاهده می کند ، آگاهی خود را افزایش می دهد و به تدریج سعی می کند کلماتی غیر از مادر و پدر بگوید. ممکن است برای گفتن برخی از کلمات فقط حروف اول آن را بگویید مثلا برای اشاره به ماشین بگوید ماش یا ماشی.


رشد روانی - حرکتی


1- در این دوره کودک به سرعت 4 دست و پا راه میرود و به کندی نیز راه میرود اما راه رفتن را ترجیح میدهد و تمام تلاش خود را میکند تا خوب از پس این کار برآید.


2- همچنین در این ماه علاقه ی زیادی به بالا و پایین رفتن از اشیا نشان میدهد مانند صندلی تخت و...

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع


3. او کم کم حرکت کردن رو به عقب را یاد میگیرد.


4.میتواند مداد را بهتر در دست بگیرد و از مرحله ی علامت گذاری های ساده به نقاشی های مدور عبور می کند.


شما می توانید قلم های نوک نرم و رنگهای انگشتی را برای استفاده از کودک خود انتخاب کنید. یکی از مهمترین موقعیت هایی که باید از آن آگاهی داشته باشید اینست که نباید با رنگ و مداد کودک را تنها گذاشت زیرا ممکن اسن آنها را مزه کنند یا به در و دیوار بمالند.


رشد عاطفی اجتماعی


1-کودک شما غم ، خوشبختی ، عصبانیت خود را از طریق صورت و زبان بدن خود ابراز می کند.


2-مراقب باشید کودک را گاز نگیرید یا رفتارهایی از این قبیل انجام ندهید زیرا کودک از شما تقلید میکند و ممکن است آنرا روی اشخاص دیگر انجام دهد.


3-در این دوره خرید اسباب بازی لوازم خانه ی روزمره برای کودک 15 ماهه شما به رشد اجتماعی آن کمک خواهد کرد. همچنین می توانید با استفاده از وسایل خانه واقعی که ایمن و غیر خطرناک هستند با کودک خود بازی کنید.


4-از آنجا که غریزه محافظت در کودک شما هنوز توسعه نیافته است ، لازم است در محیط خانه تغییراتی ایجاد شود. مثلا پوشاندن پیریز برق ، قرار دادن اسفنج روی گوشه های تیزو... کودک شما را در برابر حوادث محافظت می کند. شما نباید اسباب بازی های کوچک و اشیایی را که کودک میتواند ببلعد در خانه رها نکنید. شما همچنین باید مراقب باشید که اسباب بازی هایی که خریداری می کنید از قطعات کوچک تشکیل نشده باشد.


نکاتی که باید در مورد تغذیه کودک 15 ماهه بدانید


1-تغذیه برای رشد ذهنی کودک از اهمیت زیادی برخوردار است. کودکان در این ماهها شروع به دریافت عادت غذایی خود می کنند. یکی از قوانینی که باید در تغذیه کودک 15 ماهه در نظر گرفته شود ، نشستن در کنار شما و غذا خوردن است. این امر به بدست آوردن عادات غذایی سالم کمک می کند.


2-دادن غذا جلوی تلویزیون و کامپیوتر به کودک، در آینده باعث اختلالات تغذیه ای خواهد شد. علاوه بر این ، او اکنون می تواند با نگه داشتن قاشق ، خود را غذایش را بخورد. به او فرصتی دهید تا خودش این کار را انجام دهد.


3-بچه ها نمی خواهند غذایی را که دوست ندارند بخورند؛ لازم است شما با این مسئله سرسختانه عمل کنید زیرا نخوردن برخی از مواد غذایی مانع از رشد کودک در طولانی مدت خواهد شد.


4-در این ماه ها ، کودک شما می تواند تمام گروه های غذایی را به جز لوبیای و بادمجان مصرف کند. دادن مقادیر کمی از مواد غذایی که برای اولین بار امتحان می کند موضوع مهمی برای کنترل آلرژی کودک است. اگر در مدت چند روز علائم آلرژیک مانند بثورات بر روی بدن کودک را ندیده اید ، می توانید به مصرف آن غذا ادامه دهید.


5-تهیه و سه وعده غذایی اصلی برای کودک کافی خواهد بود. حداقل نیمی از نیاز غذایی کودک 15 ماهه را باید غذاهایی سرشار از کربوهیدرات تامین کند. به همین دلیل ، می توانید غذاهایی مانند پاستا و نان را در حد مجاز برای کودک خود انتخاب کنید.


بازی هایی که میتوانید با کودک 15 ماهه ی خود انجام دهید


شما می توانید با بازی های ساده زیر مفاهیم زیادی را به کودک خود آموزش دهید .


از او بخواهید اسباب بازی را از روی صندلی بیاورد. مدتی صبر کنید تا صندلی بالا رود. اگر در چند تلاش موفق نشد ، به او کمی کمک کنید. وقتی اسباب بازی را آورد با کف زدن و بیان کلمات واضح او را تشویق کنید.


از کتاب های مصور استفاده کنید بدین صورت که مثلا با انگشت خود گربه را نشان دهید سپس از کودک خود بپرسید گربه کجاست و اجازه دهید تا به شما گربه را نشان دهد.


بازی با عروسک میتواند گزینه ی خوبی برای رشد اجتماعی کودکتان باشد


توجه به اسباب بازی هایی که خریداری می کنید!


مهمترین نکته ای که هنگام انتخاب یک اسباب بازی باید در نظر بگیرید این است که از قطعات کوچک تشکیل نشده باشد. ممکن است کودک آن قطعات را ببلعد به همین دلیل ، قطعاً باید به محدوده سنی که در جعبه اسباب بازی ها نوشته شده است نگاه کنید.


در این دوره ، میتوانید برای کودکتان بلوک هایی با تصاویر حیوانات ، ماشین ، اسباب بازی های موزیک دار و پازل با قطعات بزرگ را خریداری کنید.


اسباب بازی هایی که بچه ها به آنها علاقه دارند متفاوت هستند. اسباب بازی های شما خریده اید ممکن است برای کودک جذاب نباشد برای همین برای مدتی آن را از دسترس کودک خارج کنید سپس بعد از مدتی دوباره آن را به کودک خود بدهید زیرا ممکن است اینبار به آن علاقه نشان دهد.


خواب کودک


کودک شما برای رشد سالم خود به خواب منظم و کافی نیاز دارد. برای اینکه اطلاعات آموخته شده در طول روز دائمی باشد یک خواب با کیفیت ضروری است.


اگرچه نیاز هر کودک برای خواب متفاوت است ، به طور متوسط ​​، مدت خواب در این دوره باید بین 13-14 ساعت شب و 2-3 ساعت در طول روز باشد.


لازم به یادآوری است که به دلایلی از جمله عوامل ژنتیکی ، آب و هوا و بیماری های گذر شده ، روند رشدی نوزادان تغییر می کند. این قانون همچنین برای رشد کودک 15 ماهه معتبر است. برای پیگیری منظم رشد و توسعه؛ فراموش نکنید که معاینات معمول پزشک را انجام دهید.


مجله ارم بلاگ

منبع ترجمه سایت : bebek.com

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده