خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» تغذیه در کودکان و نوجوانان

تغذیه در کودکان و نوجوانان

مقدمه


برای رسیدن به پتانسیل مطلوب خود ، بسیار مهم است که کودکان از رژیم های سالم تغذیه ای برخوردار شوند. رژیم های غذایی و الگوهای ورزشی در دوران کودکی و نوجوانی ممکن است تفاوت بین سلامتی و خطر ابتلا به بیماری را در سالهای بعد نشان دهد. مراحل مختلف چرخه زندگی نیازهای مختلف مواد مغذی را نشان می دهد.


مهمترین ملاحظات در سال اول زندگی چیست؟


در 12 ماه اول زندگی کودک سه برابر وزن خود را افزایش می دهد و طول آن 50 درصد افزایش می یابد. این افزایش وزن و قد شاخص های اصلی وضعیت تغذیه ای است و اندازه گیری دقیق آنها در فواصل منظم با نمودارهای رشد استاندارد مقایسه می شود. این اندازه گیری ها ابزار مهمی برای نظارت بر پیشرفت کودک به ویژه در 6 تا 12 ماه اول زندگی هستند.


تغذیه با شیر مادر ، یک شکل ایده آل برای تغذیه نوزادان سالم است که به طور طبیعی به دنیا می آیند. شیر انسان تغذیه بهینه برای رشد و نمو فراهم می کند. 4-6 ماه اول دوره رشد بسیار سریع ، به ویژه برای مغز است ، و ترکیب اسید آمینه و اسیدهای چرب شیر مادر برای رفع آن نیازها مناسب است. شیر مادر همچنین حاوی مواد ضد باکتریایی و ضد عفونی از جمله ایمونوگلوبولین ها است که نقش مهمی در تقویت عملکرد سیستم ایمنی دارند. آغوز که مایعی است که در چند روز اول پس از تولد توسط غده پستان ایجاد می شود ، سرشار از پروتئین است و مقادیر زیادی از مواد معدنی و ویتامین ها را دارد. همچنین آغوز حاوی آنتی بادی ، ضد عفونی کننده ، عوامل ضد التهابی ، فاکتورهای رشد ، آنزیم ها و هورمون ها است که برای رشد و نمو مفید هستند.


تغذیه با شیر مادر به دلایل فیزیولوژیکی ، روانی و عاطفی به شدت مورد حمایت قرار می گیرد. هیچ دلیلی وجود ندارد که شیر مادر را تا زمانی که برای مادر و کودک تا 2 سال از نظر غذایی رضایت بخش باشد ، ادامه ندهد. با این حال ، با تغییر سبک زندگی و در دسترس بودن فرمولهای تجاری آماده ، فرمولهای تهیه شده کاملاً بی خطر هستند به شرط آنکه از یک فرمول شیرخوار تأیید شده در شرایط بهداشتی دقیق استفاده شود. فرمول های شیرخوار سعی در تقلید هرچه بیشتر ترکیب شیر انسان دارد و استفاده از آنها باید با دستورالعمل های ارائه شده توسط اتحادیه اروپا و سازمان بهداشت جهانی مطابقت داشته باشد. برای استریل کردن کلیه تجهیزات تغذیه ای لازم است مورد توجه ویژه قرار گیرد تا خطر احتمالی آلودگی کاهش یابد ، زیرا نوزادان با تغذیه با شیر خشک از نظر محافظت ایمنی همانند نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می شوند ، نیستند.


چه زمانی غذاهای جامد(کمکی) باید استفاده شوند؟


استفاده غذای جامد مکمل معمولاً طی چند هفته یا ماه با یک روند تدریجی شروع می شود و تقریباً از سن 6 ماهگی شروع می شود. زمان دقیق توسط نوزاد و مادر تعیین می شود و این واقعیت را نشان می دهد که شیر مادر در آن ماه های اول کفایت می کند اما با رشد کودک دیگر قادر به تهیه غذای کافی نیست. استفاده از غذاهای مکمل تا حدود 6 ماه برای اطمینان از جویدن طبیعی و رشد گفتار مهم است کیفیت ، تعداد و تنوع غذاهای جامد را می توان به تدریج با سرعتی افزایش داد که به طور کلی توسط کودک مشخص خواهد شد. غلات به طور کلی اولین غذاهایی هستند که به رژیم غذایی شیرخوار وارد می شوند (مخلوط با کمی شیر مادر یا شیر خشک) ، با پوره سبزیجات و میوه و گوشتی که باید از آن استفاده شود. با تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 4 تا 6 ماهگی ، احتمال آلرژی کاهش می یابد. غذاهایی که احتمالاً در کودکان مانند سفیده تخم مرغ و ماهی باعث ایجاد واکنشهای آلرژیک می شوند ، معمولاً پس از 12 ماهگی وارد بدن می شوند.


با تغییرات موجود در شیوه زندگی ، غذای کودک در دسترس تجاری نقش فزاینده ای در رژیم غذایی کودکان دارد و بنابراین باید از استانداردهای سختگیرانه و ایمنی برخوردار باشد. راحتی و تنوع غذاهای موجود ، آنها را به گزینه مناسبی برای استفاده برای تکمیل غذاهای خانگی آماده کرده است. غذاهای تجاری کودک از میوه های تازه ، سبزیجات و گوشت بدون مواد نگهدارنده اضافی تهیه می شوند و باید مطابق با استانداردهای بسیار دقیق باشند.


نکته مهم در سال اول زندگی میزان آهن موجود در رژیم غذایی است و کم خونی فقر آهن به طور معمول در دوران نوزادی مورد بررسی قرار می گیرد. استفاده از یک فرمول یا غلات غنی شده با آهن و تهیه غذاهای غنی از آهن مانند گوشت پوره شده می تواند به جلوگیری از این امر کمک کند


مهمترین ملاحظات غذایی برای کودکان نوپا (1-3 سالگی) چیست؟


در طی این سالها ، کودک با حرکت آزادانه و انتخاب غذاهایی برای خوردن ، شخصیت خود را بی نظیر می کند و استقلال خود را به کار می گیرد. اگرچه کودک هنوز در حال رشد است ، اما میزان رشد کندتر از 12 ماه اول زندگی است. در پایان سال سوم ، دختران و پسران حدود 50 درصد از قد خود در بزرگسالی را به دست می آورند.


در این دوره کودک قادر به نوشیدن از طریق نی و خوردن با قاشق غذا خوری است . تهیه انواع غذاها به کودک این امکان را می دهد تا از طیف وسیعی از غذاها با سلیقه های مختلف ، بافت ها و رنگ های مختلف را انتخاب کند تا به ارضای اشتهای آنان کمک کند. مهمترین عامل تأمین نیازهای انرژی با طیف گسترده ای از مواد غذایی است.


مهمترین ملاحظات تغذیه ای در کودکان در سن مدرسه چیست؟


بعد از 4 سال ، انرژی کودک به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در حال کاهش است اما با افزایش سن ، مقدار واقعی انرژی (کالری) مورد نیاز افزایش می یابد. از 5 سالگی تا بزرگسالی دوره ای از رشد آهسته اما پایدار وجود دارد. رژیم غذایی برخی از کودکان ممکن است برای آهن ، کلسیم ، ویتامین های A و D و ویتامین C کمتر از مقدار توصیه شده باشد ، اگرچه در اکثر موارد کمبودها بعید است ، تا زمانی که انرژی و دریافت پروتئین کافی باشد و غذاهای متنوعی از جمله میوه و سبزیجات خورده می شوند.


وعده های غذایی منظم و میان وعده های سالم که شامل غذاهای غنی از کربوهیدرات ، میوه و سبزیجات ، لبنیات ، گوشت بدون چربی ، ماهی ، مرغ ، تخم مرغ ، حبوبات و آجیل می باشد بدون تأمین انرژی بیش از حد در رژیم غذایی باید در رشد و توسعه مناسب سهیم باشند.


کودکان نیاز به نوشیدن مایعات زیادی دارند ، به خصوص اگر طبع آنها گرم باشد یا از نظر جسمی فعال باشد. تنوع در رژیمهای غذایی کودکان حائز اهمیت است و دیگر منابع مایعات مانند شیر و نوشیدنی جایگزین شیر ، آب میوه و نوشابه نیز می توانند برای تأمین مایعات مورد نیاز انتخاب شوند.


مهمترین ملاحظات تغذیه ای برای نوجوانان چیست؟


نیازهای غذایی جوانان در درجه اول تحت تأثیر رشدی است که در بلوغ رخ می دهد. اوج رشد به طور کلی در دختران بین 11 تا 15 سال و برای پسران 13 تا 16 سال است. نیازهای غذایی نوجوانان بسیار متفاوت است و میزان مصرف مواد غذایی می تواند روز به روز بسیار متفاوت باشد ، به طوری افرادی که کمبود یا مصرف بیش از حد آن را در یک روز دارند ممکن است در روز بعد جبران کنند. در این دوره از زندگی ، چندین ماده مغذی در معرض خطر کمبود بیشتر از جمله آهن و کلسیم قرار دارند.


آهن


در بین نوجوانان ، کم خونی فقر آهن یکی از شایع ترین بیماری های ممکن است. با توجه به افزایش حجم خون و حجم عضلات آنها در طول رشد و نمو ، نوجوانان به ویژه از نظر کم خونی فقر آهن حساس هستند. این امر نیاز به آهن را برای ایجاد هموگلوبین ، رنگدانه قرمز موجود در خون که دارای اکسیژن و پروتئین مربوط به میوگلوبین در عضله است ، افزایش می دهد. افزایش توده بدن Lbm))، که عمدتا از ماهیچه تشکیل شده است ، در پسران نوجوان نسبت به دختران از اهمیت بیشتری برخوردار است. در سالهای قبل از بلوغ ، LBM برای هر دو جنس تقریباً یکسان است. اما پس از بزرگسالی ، پسر برای هر کیلوگرم اضافی از وزن بدنی که در طول رشد بدست می آید ، تجمع سریع تر LBM را تجربه می کند و در نهایت با حداکثر ارزش LBM نهایی دو برابر دختر می شود. از دیگر عوامل موثر در افزایش نیاز آهن ، افزایش وزن بدن و شروع قاعدگی برای دختران است. تمام این عوامل هنگام ارزیابی نیاز آهن در این گروه سنی باید در نظر گرفته شوند.


یکی از مهمترین ملاحظات رژیم در دوران نوجوانی ، افزایش مصرف غذاهای غنی از آهن مانند گوشت بدون چربی و ماهی و همچنین لوبیا ، سبزیجات سبز تیره ، آجیل و غلات غنی شده از آهن و سایر غلات است. آهن موجود در غذاهای حیوانات (که به آهن همی معروف است) نسبت به آهن از منابع غیر حیوانی (آهن غیرهم) بسیار بهتر جذب می شود. بنابراین نوجوانانی که تحت رژیمهای گیاهی هستند ، بیشتر در معرض خطر کمبود آهن قرار دارند. با این حال ، ویتامین سی به عنوان مثال از مرکبات و پروتئین های حیوانی (گوشت و ماهی) در جذب آهن غیرهم کمک می کنند.


کلسیم


اسکلت حداقل 99٪ از ذخایر بدن کلسیم را تشکیل می دهد و افزایش وزن اسکلت در بزرگسالی سریع است. حدود 45٪ از توده های اسكلتی بزرگسالان در دوره نوجوانی تشكیل می شود ، اگرچه رشد آن بسیار فراتر از دوره نوجوانی و تا دهه سوم ادامه دارد. تمام کلسیم برای رشد اسکلت باید از رژیم غذایی گرفته شود. بیشترین دستاوردها در اوایل بزرگسالی ، بین دختران بین 10 تا 14 سال و در پسران 12-16 سال حاصل می شود.


در دوران اوج رشد در بزرگسالان ، احتباس کلسیم به طور متوسط ​​در دختران حدود 200 میلی گرم در روز و 300 میلی گرم در روز در پسران است. راندمان جذب کلسیم فقط در حدود 30٪ است ، بنابراین مهم است که رژیم غذایی مقدار کافی کلسیم را برای کمک به ساخت تراکم استخوان های ممکن فراهم کند. دستیابی به اوج توده استخوانی در دوران کودکی و بزرگسالی برای کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان در سالهای بعد بسیار مهم است. با خوردن چندین وعده لبنیات ، مانند شیر ، ماست و پنیر ، میزان مصرف کلسیم توصیه شده حاصل می شود.


و همچنین به عنوان یک رژیم غذایی مناسب با کلسیم ، ویتامین ها یا مواد معدنی دیگری مانند ویتامین D و فسفر برای ساخت استخوان ها مورد نیاز هستند. فعالیت بدنی نیز به ویژه ورزش کردن که محرک ساخت و نگه داشتن استخوان در بدن را فراهم می کند. فعالیت هایی از قبیل دوچرخه سواری ، ژیمناستیک ، اسکیت بازی ، بازی با توپ ، رقصیدن حداقل 30-60 دقیقه در روز ، سه تا پنج بار در هفته می تواند به ساختن توده استخوانی و تراکم آنها کمک کند. انتخاب صحیح رژیم غذایی و شیوه زندگی در اوایل زندگی به جوانان کمک می کند تا رفتارهای تقویت کننده سلامتی را توسعه دهند که بتوانند در طول زندگی از آنها پیروی کنند.


چرا به طور منظم الگوهای غذایی و میان وعده ها مهم هستند؟


عادات غذایی ، که بر ترجیحات غذایی ، مصرف انرژی و مصرف مواد مغذی تأثیر می گذارد ، به طور کلی در اوایل کودکی و به ویژه در دوران نوجوانی ایجاد می شود. محیط خانه و مدرسه نقش اصلی را در تعیین نگرش کودک به و مصرف غذاهای فردی ایفا می کند.


نوجوانان همچنین در معرض کمبودهای دوره ای غذایی و روند لاغری ، تمایل به صرف نظر کردن از وعده های غذایی و ایجاد عادات غذایی نامنظم دارند. یکی از وعده های غذایی که اغلب از دست می رود صبحانه است. مطالعات نشان می دهد که صبحانه نقش مهمی در تأمین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بعد از یک شب روزانه دارد و می تواند به نحوه عملکرد در مدرسه کمک کند.


میان وعده ها به طور کلی بخش مهمی از الگوهای غذایی را برای کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند. کودکان کوچکتر نمی توانند مقادیر زیادی در یک وعده بخورند و اغلب مدت ها قبل از وعده های غذایی معمولی بعدی گرسنه می شوند. میان وعده های صبح و بعد از ظهر می تواند به رفع نیازهای انرژی در طول روز کمک کند. نوجوانان با رشد و نمو سریع و فعال اغلب دارای انرژی و نیازهای قابل توجهی در تغذیه هستند و آموزش مواد غذایی و تغذیه در برنامه های درسی مدارس به کودکان این امکان را می دهد تا دانش خود را در انتخاب وعده های آگاهانه درباره غذاها در وعده های غذایی معمول خود داشته باشند.


نیازهای انرژی


به طور معمول ، نیازهای انرژی نوجوانان به موازات میزان رشد آنها است و افراد با استفاده از اشتهای خود با دقت کافی ، نیازهای انرژی خود را برآورده می کنند. در نتیجه ، اکثر نوجوانان تعادل انرژی را حفظ می کنند و مصرف متنوع مواد غذایی برای تأمین رشد و پیشرفت بهینه مواد مغذی کافی را فراهم می کند.


اما استرس و ناراحتی های عاطفی می تواند به طور جدی تعادل انرژی در نوجوانان را تحت تأثیر قرار دهد ، در نتیجه مصرف غذا میتواند خیلی کم یا زیاد باشد. عفونت های خفیف یا شدید ، عصبی بودن ، مشکلات قاعدگی ، پوسیدگی دندان و آکنه می تواند منجر به تغییر اشتها شود. استرس عاطفی غالباً با بیماری های کمبود غذا و روند لاغری همراه است که هر دو منجر به اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی می شوند.


از طرف دیگر ، شیوع اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان اکنون یک مشکل مهم تغذیه ای است و احتمالاً این بیماری تا بزرگسالی ادامه خواهد داشت. نوجوانان در حال رشد نگران فرم بدن خود هستند و وزن بیش از حد می تواند تأثیرات عمیقی بر سلامتی عاطفی و همچنین سلامت جسمی آنها بگذارد. علت چاقی عوامل اجتماعی-اقتصادی ، بیوشیمیایی ، ژنتیکی و روانشناختی است که همگی از نزدیک با هم در تعامل هستند.


کمبود فعالیت نقش مهمی در رشد ، پیشرفت و تحریک چاقی در بزرگسالی دارد. بررسی ها نشان داده است که اکثریت جوانان غیرفعال هستند و متخصصان بهداشت کودکان و نوجوانان را به ورزش تشویق می کنند. عدم تحرک جسمی نه تنها نقش اصلی در ایجاد اضافه وزن و چاقی دارد بلکه در پیشرفت بیماریهای مزمن مانند بیماری های قلبی ، سرطان های خاص ، دیابت ، فشار خون بالا ، مشکلات روده و پوکی استخوان در زندگی بعدی نیز نقش دارد. علاوه بر این ، فعالیت بدنی به بهبود انعطاف پذیری بدن ، تعادل ، چابکی و هماهنگی و تقویت استخوان ها مربوط می شود. توصیه فعلی این است که کودکان سعی کنند حداقل 60 دقیقه روزانه از نظر جسمی فعال باشند.


جمع بندی



ده نکته برتر برای کودکان و نوجوانان


1. از غذای خود لذت ببرید


برای تنوع و لذت بردن سعی کنید هر روز غذاهای مختلف زیادی بخورید. غذاها را با خانواده و دوستان خود به اشتراک بگذارید.


2. صبحانه یک وعده غذایی بسیار مهم است


بدن شما بعد از خواب طولانی به انرژی نیاز دارد ، بنابراین صبحانه مهم است. غذاهایی که سرشار از کربوهیدرات ها مانند نان ، غلات و میوه هستند ، انتخاب های صبحانه خوبی هستند. پرش وعده های غذایی ، به خصوص صبحانه ، می تواند منجر به گرسنگی خارج از کنترل شود ، که اغلب منجر به پرخوری می شود. پرش از صبحانه همچنین می تواند باعث شود شما تمرکز لازم برای کارهای روزانه به خصوص در مدرسه را نداشته باشید.


3. غذاهای مختلف زیادی بخورید


انواع غذاهای مختلف هر روز ، دستور العملی برای سلامتی شما است. برای سلامتی به 40 ویتامین و مواد معدنی مختلف احتیاج دارید و هیچ غذایی قادر به تهیه همه آنها نیست. هیچ غذای "خوب" یا "بد" وجود ندارد ، بنابراین لازم نیست غذاهایی را که از آنها لذت می برید از دست دهید. فقط اطمینان حاصل کنید که با خوردن غذاهای متنوع ، تعادل مناسب به دست می آورید. انتخاب خود را با گذشت زمان متعادل کنید!


4- انتخاب های غذایی خود را بر روی کربوهیدرات ها قرار دهید


این مواد غذایی انرژی ، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز را تأمین می کنند. غذاهایی که کربوهیدرات بالایی دارند شامل ماکارونی ، نان ، غلات ، میوه و سبزیجات است. سعی کنید مقداری از این غذاها را در هر وعده غذایی گنجانید زیرا تقریبا نیمی از کالری موجود در رژیم غذایی شما باید از آنها دریافت شود.


5- در هر وعده غذایی میوه و سبزیجات میل کنید


می توانید در وعده های غذایی از میوه و سبزیجات و همچنین به عنوان میان وعده های خوشمزه لذت ببرید. این مواد غذایی ویتامین ها ، مواد معدنی و فیبر را تأمین می کنند. هدف شما این است که حداقل 5 وعده میوه و سبزیجات در روز دریافت کنید.


6- کنترل مصرف چربی


استفاده بیش از حد چربی ، به خصوص چربی اشباع شده ، می تواند برای سلامتی ما بد باشد. چربی اشباع شده در غذاهای لبنی پر چرب ، پای ، شیرینی ، گوشت چرب و کالباس یافت می شود. گزینه های غذایی خود را متعادل کنید ، اگر در هنگام ناهار یک وعده غذایی پرچرب میل می کنید ، سعی کنید غذاهای کم چربی را برای شام انتخاب کنید.


7. انتخاب میان وعده


میان وعده ها به تأمین انرژی و مواد مغذی کمک می کنند. از میان انواع تنقلات مانند میوه ، لبنیات ، بیسکویت ، کیک ، ترد ، آجیل و شکلات را انتخاب کنید. برای حفظ تعادل در رژیم غذایی حتماً گزینه های خود را تغییر دهید و میان وعده های غذایی را مناسب را میل کنید.


8- مایعات فراوان بنوشید


شما باید مایعات زیادی بنوشید زیرا نیمی از بدن شما از آب تشکیل شده است. حداقل 6 لیوان مایع در روز لازم است ، بیشتر اگر خیلی گرم باشد یا ورزش می کنید. آب و شیر عالی هستند اما تنوع نیز سرگرم کننده است.


9- مراقب دندان های خود باشید


با مسواک زدن حداقل دو بار در روز از دندان های خود مراقبت کنید. غذاهایی که سرشار از نشاسته یا قند هستند ، اگر در طول روز بیش از حد خورده شوند ، می توانند در پوسیدگی دندان ها نقش داشته باشند .


10. فعال باشید


متناسب بودن برای قلب سالم و استخوان های قوی بسیار مهم است بنابراین فعال باشید. سعی کنید هر روز کاری انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که از آن لذت می برید پس به انجام آن بچسبید.. فعالیت بدنی متوسط ​​به سوزاندن کالری اضافی کمک می کند. لازم نیست یک ورزشکار باشید تا شما را فعال بدانند .


مجله ارم بلاگ

منبع ترجمه سایت : eufic.org


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده